Accessibility links

Breaking News

‘Russophobic’: Kremlin Denies Evidence of Russian COVID-19 Disinformation Campaign

‘Russophobic’: Kremlin Denies Evidence of Russian COVID-19 Disinformation Campaign
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

‘Russophobic’: Kremlin Denies Evidence of Russian COVID-19 Disinformation Campaign video by Nik Yarst.

Dmitry Peskov

Dmitry Peskov

Russian Presidential Spokesman

“It is about some groundless accusations. In fact, this Russophobic obsession could be expected to fade under the current situation, but it doesn’t seem to be fading,"

Disinformation about coronavirus has been spread by Russian state media.

On March 18, Russian presidential spokesman Dmitry Peskov denounced findings by the European Union watchdog group EUvsDisinfo, which reported that Russia was pushing false information about COVID-19 and the coronavirus that causes it. Peskov said the report included “groundless accusations” that he attributed to “Russophobia,” a common Kremlin refrain.

EUvsDisinfo is a project of the European Union's East StratCom Task Force, formed in 2015 in response to Russian disinformation campaigns. The report in question was published on March 16 and headlined: “The Kremlin and Disinformation About Coronavirus.” It described how Russian media outlets push contradictory infornation, alternately portraying COVID-19 as little more dangerous than the common flu and predicting it will destroy civilization.

The report also described Russian media conspiracy theories claiming the U.S. government engineered the virus in a biological weapons laboratory.

Peskov claimed the EUvs Disinfo report contained no “examples, nor did it cite “specific news outlets.”

That claim is false.

EUvsDisinfo, a service of the European Union to expose fake news, provides direct links to the articles identified as disinformation. The links show that in some cases, official Russian state-owned media outlets have pushed the deceptive narratives.

For example, Sputnik’s affiliate in Belarus published a story claiming the virus is an “Anglo-Saxon” plot to counter China. EUvsDisinfo also cited a report by Sputnik’s affiliate in South Ossetia, a breakaway region of Georgia occupied by Russian troops, which claimed the epidemic had been turned into a “weapon” for “information warfare” by the West.

In another case, Sputnik’s Armenian affiliate put out a story claiming, without any evidence, that the COVID-19 virus was created in a U.S. laboratory. Sputnik Latvia ran an article suggesting the virus could have originated in Latvia.

EUvsDisinfo also cited disinformation that appeared on websites that are not owned by the Russian government but regularly promote Kremlin talking points.

This includes, associated with the far-right Russian propagandist Alexander Dugin. The EUvsDisinfo site’s search function allows users to determine if false claims came from an officially state-owned media outlet.

Iran -- Russian political analyst Aleksandr Dugin speaking in the sixth "New Horizon" seminar in Mashhad, on May 12, 2018.
Iran -- Russian political analyst Aleksandr Dugin speaking in the sixth "New Horizon" seminar in Mashhad, on May 12, 2018.

Understanding how Russian state media leaders view their responsibilities helps explain why this disinformation is seen as a threat, especially in Europe. In 2012, for example, RT (Russia Today) editor-in-chief Margarita Simonyan described her network’s role in military terms, as a form of information warfare.
Simonyan told the Russian newspaper Kommersant that the Russian taxpayer needs RT for the same reason they need the country’s defense ministry.

Dmitry Kiselyov, who heads Sputnik’s parent agency, has expressed similar sentiments, declaring the era of neutral journalism “over.”

Despite the “Russophobia” rebuttals, there is evidence the Russian government takes disinformation about the coronavirus seriously – at least, in Russia.

On March 19, RT reported that a woman in Russia’s Far East was being charged for spreading false information about the virus. According to local police, she had “disseminated facts about coronavirus that did not correspond to reality.”